Bønnegryte ala Høier

Fra året 2017 startet har jeg spist så å si vegetarisk. Føler meg bedre og synes det er utrolig spennende å lage mat uten hverken kjøtt, fisk eller fugl. Det er heller ikke spesielt vanskelig synes jeg. Stort sett lager jeg bønnegryte hver uke og den varer gjerne 2-3 dager om jeg bløtlegger nok bønner. Bønnene jeg bruker mest er hvite, sorte og mungbønner. Har også brukt en del kikerter. Bønnene mine handler jeg stort sett på helsekosten eller i Sverige, jeg bruker tørre bønner, de må ligge timesvis eller over natten og kokes før bruk. Dette er egentlig veldig fint, for da lærer vi oss planlegging. Noe ingen har vondt av etter min mening.

bonner

Bløtlegg ønskelig mengde med de bønnene du vil ha. På pakkene ser du at 1 dl. bønner blir mye mer når de er kokt. Når du koker bønnene kan du steke opp løk, champignon som du heller over i en større gryte. Ta gjerne oppi hvitløk og chili også om det frister. Jeg gjør litt forskjellig ettersom jeg stort sett lager det jeg har når jeg kokkelerer.. Tilsett 1 eller 2 bokser/pakker med knuste tomater. I min bønnegryte i går hadde jeg også i noen modne tomater i tillegg. Av krydder og urter bruker jeg det jeg føler for der og da, oregano, salt og pepper, tørket chili, fersk ingefær men ikke for mye da. Jeg er også veldig glad i den blandingen fra Raske retter som er til spagetti bolognese og har brukt den noen ganger. Når gryta har fått putret litt har jeg i det jeg har av grønnsaker som jeg synes passer. Stort sett har jeg alltid gulrøtter, spinat, grønnkål og stangselleri tilgjengelig alltid.. I går hadde jeg gulrøtter, spinat og stangselleri. Jeg prøvde meg også på for første gang på å ha i hasselnøtter jeg delte opp så vidt det var. Ble veldig godt og litt motstand. Helt tilslutt på svak varme rørte jeg inn en halv boks med kokosmelk, den skal helst ikke kokes hardt.

Så, da er det vel bare å si nyt. Dette er min favoritt så langt, skal utforske bønnegrytene videre i 2017 med andre smaker enn tomat. Liker aller best at det er litt motstand i gulrøttene mine. Så jeg koker ikke grytene mine så hardt. Kos deg!

ps. gryta var ferdig 1230, da jeg stort sett ikke spiser før klokken 12 så ble dette frokosten min. Nydelig. Med et kosthold som jeg har spiller det ingen rolle hva jeg spiser når. Legger ikke på meg uansett, da det er så naturlig som det kan få blitt. Og økologisk da, det vil jeg ikke glemme.

 

Smil og masse matkjærleik fra meg ❤

 

Om marlenhoeier

Velkommen til bloggen min. Her vil jeg skrive om mitt liv og det jeg brenner for. Ønsket for denne bloggen er at den ikke skal forsvinne i det store havet av alle bloggene som eksisterer. Jeg er en veldig energisk og engasjert jente, så følg med :)
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

